Ads

Halaman

Selasa, 24 Mei 2011

Panduan solat hajat 12 rakaat dengan doa

Assalamualaikum.
Ade aku tengok buku pasal panduan solat hajat ni.
Solat sunat hajat 12 rakaat ni special sikit. Sebab Allah swt tidak akan mengetepikan doa tu, 
meaning.., Allah akan tunaikan 100% doa itu. Janji doa yg kita mohon tu bukannya doa untuk memburukkan orang atau membalas dendam kat orang, Insyallah Allah akan tunaikan. 

Aku tertarik dgn solat sunat 12 rakaat ni, tapi tak pernah buat lagi, aku bercadang akan buat. Tapi ia agak susah sebab kena hafal doa yg agak panjang. Tapi takpe. Aku nak tunjuk panduan solat ni dari ape yg aku ambik dari buku.

Panduan solat sunat 12 rakaat:
Boleh dilakukan siang dan malam hari. Setiap dua rakaat bacalah tasyahhud (tahiyat). Apabila sampai pada duduk (tasyahhud) yg terakhir solat anda itu, maka anda mengucapkan pujian kpd Allah (baca: Alhamdulillahi Rabbil Alamin), lalu mengucapkan salawat kpd Nabi (Allahumma shalli ala Muhammadin...) lalu anda mengucapkan Takbir (Allahu Akbar) kemudian sujud. Dalam sujud itu anda membaca:

Al-fatihah 7 kali
Ayat Kursy 7 kali
Surah Al Ikhlas 7 kali

dan baca doa bawah ni:
La illaha illallah hu wahdahu lasharikalah,
Lahull mulku walahul hamdu yuhyi wayumit tu wahuwa
'ala kul lishai in khodir. 
(Baca 10 kali)

kemudian anda baca doa (lafaz dalam hati):
Allah hum ma inn ni as aluka bi ma'a khidil
'izzimin 'arshika wamun tahar rohmati min kita bika wasmika 'argdho
mi wawajhikal 'argla
wakalimatikat tammat.

selepas itu sebutkan hajat anda.

sesudah tu, bangun dan memberi salam, ke kanan dan ke kiri.




3 ulasan: